Număr | 143 |
---|---|
An | 2017 |
Data emiterii | 24.04.2017 |
Link oficial | Primăria Timisoara |
Proces verbal | PV din 24.04.2017 |
Hotararea Consiliului Local 143/24.04.2017 privind aprobarea participării Municipiului Timişoara în calitate de partener şi co-finanţării Proiectului Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor", acronim TiCs Ginet", în cadrul Programului Interreg VA România-Ungaria Consiliul Local al Municipiului Timisoara Având în vedere Referatul nr. SC2017-9459/14.04.2017 al Primarului Municipiului Timişoara, domnul Nicolae Robu; Având în vedere avizele Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale şi Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara; În conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2), lit. b) şi e), alin. (4) litera a) şi alin. (7) lit. c) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; În temeiul art. 45 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; HOTARASTE Art. 1: Se aprobă participarea Municipiului Timişoara alături de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară "Pădurea Bistra" şi Asociaţia pentru Promovarea Valorilor Naturale şi Culturale ale Banatului şi Crişanei "Excelsior" din România, în calitate de partener al Proiectului cu titlul "Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor", acronim "TiCs Ginet", care urmează a fi elaborat şi depus în cadrul Programului Interreg VA România-Ungaria. Art. 2: Se aprobă co-finanţarea de la bugetul local al Municipiului Timişoara a cheltuielilor aferente Proiectului "Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor", acronim "TiCs Ginet", în procent de 2% din valoarea estimată a proiectului, respectiv echivalentul în lei a sumei de 4.000 EURO, inclusiv TVA aferentă, precum şi a cheltuielilor neeligibile sau conexe aferente acestui proiect care pot apărea pe parcursul implementării proiectului. Art.3: Se aprobă avansarea din bugetul local al Municipiului Timişoara a sumelor necesare pentru implementarea proiectului "Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor", acronim "TiCs Ginet", urmând ca sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă - 85% - U.E. (FEDR) şi 13% - bugetul de stat să fie recuperate în urma validării cheltuielilor efectuate de municipiul Timişoara şi aprobării cererii de rambursare a cheltuielilor de către Autoritatea de Management a programului. Art. 4: Se aprobă împuternicirea domnului Nicolae Robu în calitate de Primar al Municipiului Timişoara în vederea semnării tuturor documentelor pentru aplicaţia proiectului "Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor", acronim "TiCs Ginet". Art. 5: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia de Mediu şi Direcţia Economică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara. Art. 6: Prezenta hotărâre se comunică: - Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş; - Primarului Municipiului Timişoara; - Serviciului Juridic; - Direcţiei Urbanism; - Direcţiei Tehnice; - Direcţiei Economice; - Direcţiei de Mediu; - Direcţiei Dezvoltare; - Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse; - Direcţiei Comunicare; - Arhitectului Şef; - Biroului Audit; - Biroului Managementul Calităţii; - Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului; - Primăriei Oraşului Szeged - Ungaria; - Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară "Pădurea Bistra"; - Asociaţiei pentru Promovarea Valorilor Naturale şi Culturale ale Banatului şi Crişanei "Excelsior" din România; - Mass - media locale.
|
FP 53-01, Ver.1
ROMÂNIA SE APROBĂ,
JUDEŢUL TIMIŞ
MUNICIPIUL TIMIŞOARA P R I M A R,
DIRECŢIA DE MEDIU Nicolae ROBU
SC2014-9459/14.04.2017
REFERAT
privind aprobarea participării Municipiului Timişoara în calitate de Partener de proiect și co-
finanțării Proiectului „Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru
reabilitarea habitatelor”, acronim „TiCs Ginet”, în cadrul Programului Interreg VA România-
Ungaria
În cadrul Programului Interreg VA România-Ungaria, Axa Prioritară 6 „Protejarea în comun şi
utilizarea eficientă a valorilor comune şi resurselor (Cooperarea în domeniul valorilor comune şi
resurselor)”, Prioritatea de investiţii 6/c: „Conservarea, protejarea, promovarea şi dezvoltarea
patrimoniului natural şi cultural” s-a identificat oportunitatea depunerii unui proiect, având ca
parteneri:
din România:
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Pădurea Bistra”,
Primăria Municipiului Timișoara,
Asociația pentru Promovarea Valorilor Naturale și Culturale ale Banatului și Crișanei „Excelsior” din România, și
din Ungaria:
Primăria Orașului Szeged
Asociația „Csemete” din Ungaria.
Proiectul urmează a fi depus în cadrul primei licitații de proiecte a programului Interreg VA România-
Ungaria, Prioritatea de Investiții 6c, care are ca termen limită de depunere data de 25.04.2017.
Obiectivul general al proiectului este de a ameliora, îmbunătăți, calitatea unor suprafețe de habitat de
pe teritoriul României și Ungariei, de a amenaja pentru gestiunea vizitatorilor o serie de obiective
naturale, precum și de a implementa o serie de acțiuni de training, educație ecologică – informare,
conștientizare, work-shopuri și conferințe de specialitate.
În cadrul proiectului „Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea
habitatelor”, acronim „TiCs Ginet”, Primăria Municipiului Timișoara propune îmbunătățirea status-
ului Perdelei forestiere de protecție a Municipiului Timișoara și amenajarea pentru gestionarea
vizitatorilor în parcelele din trupul de pădure „Pădurea Verde”, cu categoria de folosință 1-4A – pădure
parc, U.A.-urile aflate în proprietatea Municipiului Timișoara și anume: 54A, 54B, 55A, 56 și 33,
precum și, în măsura în care Direcția Silvică comunică un acord de principiu și U.A.-ul 56 din
proprietatea Statului Român. Pentru aceasta se propun următoarele intervenții:
1. Identificarea traseelor folosite pentru vizitare – U.A.-urile 54A, 54B, 55A, 56 și 33 din proprietatea Municipiului Timișoara și 56 din proprietatea statului;
2. Marcarea traseelor folosite pentru vizitare – U.A.-urile 54A, 54B, 55A, 56 și 33 din proprietatea Municipiului Timișoara și 56 din proprietatea statului;
3. Degajarea de ramuri a traseelor folosite pentru vizitare – U.A.-urile 54A, 54B, 55A, 56 și 33 din proprietatea Municipiului Timișoara și 56 din proprietatea statului;
FP 53-01, Ver.1
4. Aplicarea de materiale ecologice pe traseele folosite pentru vizitare, mulci sau pietriș, pe o lățime de până la 2m – U.A.-urile 54A, 54B, 55A, 56 și 33 din proprietatea Municipiului Timișoara și
56 din proprietatea statului;
5. Amplasarea unui număr de aproximativ 30 băncuțe de lemn de-a lungul traseelor stabilite – U.A.-urile 54A, 54B, 55A, 56 și 33 din proprietatea Municipiului Timișoara;
6. Amplasarea unui număr de aprox. 12 panouri informative de-a lungul traseelor stabilite – U.A.- urile 54A, 54B, 55A, 56 și 33 din proprietatea Municipiului Timișoara;
7. Amplasarea unui observator pentru animale, realizat din lemn, cu o suprafață mai mică de 15 m
2 – pe unul din U.A.-urile 54A, 54B, 55A, 56 și 33 din proprietatea Municipiului Timișoara
8. Amplasarea unui număr de 5 pavilioane/foișoare pentru odihnă, realizate din lemn, cu o suprafață mai mică de 15 m
2 pe U.A.-urile din proprietatea Municipiului Timișoara.
Proiectul va avea pe lângă activitățile de administrare durabilă a terenurilor cu vegetație forestieră din
Municipiul Timișoara și o componentă deosebit de importantă, aceea de educație ecologică, pentru
natură, în care să fie angrenate toate categoriile de vîrstă și în mod special elevii și studenții, dar o
componentă de cercetare, monitorizare și protecție și conservare a biodiversității, networking, schimb
de experiență și activități de comunicare și diseminare. De asemenea, în cadrul proiectului se
intenționează realizarea unor studii de specialitate care să fundamenteze în anul 2018 viitorul
amenajament silvic, pentru terenurile aparținând municipalității, de care să beneficieze și celelalte
U.A.-uri din Pădurea Verde.
Tematica proiectului și activitățile care se construiesc prin pachetele de activități dedicate dau
posibilitatea implementării unei mai vechi idei de proiect a Direcției de Mediu, care a vizat asigurarea
accesibilității populației în pădure, revitalizarea Pădurii Verzi sub aspect recreațional, ecologic, de
protecție și conservare a biodiversității. Realizarea unor alei de acces ecologice pietonale prin pădure,
pentru jogging, corelate cu o pistă pentru biciclete și un traseu ecologic dedicat protejării pădurii -
florei și faunei pe care o adăpostește.
Proiectul propus va viza deci deschiderea pădurii către cetățeni, amenajarea de alei de acces
ecologice, mobilier urban ecologic, integrat sub aspect estetic și funcțional unei păduri, locuri de
relaxare, acces pentru bicictele și un traseu dedicat educației ecologice. Astfel, lecțiile de ecologie vor
putea fi relocate din sala de clasă în natură, unde elevii pot intra în contact direct (vizual, olfactiv,
tactil) cu elementele pădurii, definitorii pentru a li se inspira dragostea și respectul pentru natură.
Pe lângă elementele de loisir și educaționale propuse, protecția și conservarea biodiversității vor
constitui activități relevante. Monitorizarea faunei din pădure se va realiza prin spații de monitorizare
create în acest scop conform protocoalelor de monitorizare existente la nivel național. Se va monitoriza
și flora – speciile de plante și evoluția ei calitativă și cantitativă.
Proiectul propus va asigura cadrul de cooperare transfrontalieră, regională și interinstituțională între
Primăria Municipiului Timișoara, Primăria orașului înfrațit Szeged și diverse echipe de cercetare din
universitățile timișorene și din Szeged și euroregiune, ONG-uri și experți, experiența Timișoarei
putând fi extinsă la nivelul întregului pol de creștere Timișoara.
Menționăm că toate intervențiile se vor realiza fără defrișări de arbori.
Perioada de implementare a proiectului este propus a fi 01.01.2018 – 30.06.2019. În cadrul acestei
perioade de implementare propuse, activitățile cuprinse la punctele 1-4 sunt gândite a fi derulate în
perioada 01.01.2018 – 30.06.2019, iar activitățile cuprinse la punctele 5-8 în perioada 01.07.2019 –
30.06.2020.
Proiectul își propune pentru municipiul Timişoara un buget estimat între 160.000 și maxim 200.000
EUR, din care: FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională) - maxim 85%, contribuția
FP 53-01, Ver.1
națională prin bugetul de stat al României prin Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației
Publice și Fondurilor Europene (maxim13%) și contribuția proprie a beneficiarilor (minim 2%);
Având în vedere cele espuse mai sus,
PROPUNEM:
1. Aprobarea participării Municipiului Timişoara în calitate de partener al proiectului cu titlul „Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor”, acronim
„TiCs Ginet” în cadrul Programului Interreg VA România-Ungaria.
2. Aprobarea co-finanţării din bugetul local al Municipiului Timişoara a cheltuielilor Proiectului „Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor”, acronim
„TiCs Ginet” în procent de 2% din valoarea estimată a proiectului, respectiv echivalentul în lei a sumei
de 4.000 EURO, inclusiv TVA aferentă şi a cheltuielilor neeligibile sau conexe aferente acestui proiect
care pot apărea pe parcursul implementării proiectului.
3. Aprobarea avansării de la bugetul local a sumelor necesare pentru implementarea proiectului „Utilizarea Infrastructurii Verzi ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor”, acronim
„TiCs Ginet”, urmând ca sumele prezentând asistenţa financiară nerambursabilă (85% - U.E. (FEDR)
şi 13% (bugetul de stat) să fie recuperate în urma validării cheltuielilor efectuate de municipiul
Timişoara de către Controlul de Prim Nivel şi aprobării cererii de rambursare a cheltuielilor de către
Autoritatea de Management a programului.
4. Aprobarea împuternicirii domnului Nicolae ROBU în calitate de Primar al Municipiului Timişoara în vederea semnării tuturor documentelor pentru proiectul „Utilizarea Infrastructurii Verzi
ca sistem de management pentru reabilitarea habitatelor”, acronim „TiCs Ginet”.
VICEPRIMAR, DIRECTOR EXECUTIV DIRECŢIA DE MEDIU,
Dan DIACONU Adrian BERE - SEMEREDI
DIRECTOR DIRECŢIA ECONOMICĂ, ȘEF SERVICIU SPAȚII VERZI ȘI LOCURI DE
JOACĂ,
Steliana STANCIU Diana – Mihaela NICA
CONSILIER, AVIZAT JURIDIC
Iudit BERE – SEMEREDI
Red,, Dact: BSi, Ex.2
FIȘĂ DE PREZENTARE
Programul Interreg V-A România-Ungaria
INFORMAŢII SINTETICE DESPRE PROGRAM
Programul Interreg V-A România-Ungaria, ce va fi implementat în perioada de programare 2014-2020, continuă finanţarea cooperării transfrontaliere în zona de graniţă româno-ungară, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională, cu sprijinul Uniunii Europene și al guvernelor celor două state.
ARIA ELIGIBILĂ
România: 4 judeţe Satu Mare, Bihor, Arad și Timiș
Ungaria: 4 judeţe Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Békés și Csongrád
BUGETUL PROGRAMULUI (2014-2020) este 231.861.763 euro buget total, respectiv 189.138.672 euro din Fondul European pentru Dezvoltare Regională, din care:
pentru proiecte: 209.165.123 euro buget total, respectiv 177.790.352 euro din Fondul European pentru Dezvoltare Regională.
Axa Prioritară 1: Protejarea în comun și utilizarea eficientă a valorilor comune și resurselor (Cooperare în domeniul valorilor comune și resurselor)
Buget total: 48.502.844 Euro
Axa Prioritară 2: Îmbunătăţirea mobilităţii transfrontaliere durabile și eliminarea blocajelor (Cooperare în domeniul accesibilităţii)
Buget total: 34.995.589 Euro
Axa Prioritară 3: Îmbunătăţirea ocupării forţei de muncă și promovarea mobilităţii forţei de muncă transfrontaliere (Cooperare în domeniul ocupării forţei de muncă)
Buget total: 55.070.771 Euro
Axa Prioritară 4: Îmbunătăţirea serviciilor de îngrijire a sănătăţii (Cooperare în domeniul sănătăţii și prevenţiei bolilor)
Buget total: 57.034.498 Euro
Axa Prioritară 5: Îmbunătăţirea prevenirii riscurilor și gestionării dezastrelor (Cooperare în domeniul prevenirii riscurilor și gestionării dezastrelor)
Buget total: 9.548.042 Euro
Axa Prioritară 6: Promovarea cooperării transfrontaliere între instituţii și cetăţeni (Cooperarea instituţiilor și comunităţilor)
Buget total: 4.013.379 Euro
STRATEGIA PROGRAMULUI
Obiectivul strategic al programului
Realizarea de intervenții integrate cu accent transfrontalier și strategic puternic, în vederea exploatării potențialurilor comune și abordării provocărilor comune
Ce se finanţează
Axa Prioritară 1: Protejarea în comun și utilizarea eficientă a valorilor comune și resurselor (Cooperarea în domeniul valorilor comune și resurselor) - 48,50 mil euro
Pi 6/b: Investirea în sectorul apelor pentru a întruni cerinţele Uniunii în domeniul mediului și pentru a aborda necesităţile identificate de statele membre, pentru investiţii care depășesc respectivele cerinţe
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Protecţia și utilizarea bazinelor hidrografice transfrontaliere
Dezvoltarea sistemelor de monitorizare, informare, prognoză și management privind calitatea și cantitatea apei
Identificarea surselor de poluare și a măsurilor necesare pentru reducerea poluării apelor
Dezvoltarea și modernizarea sistemelor de alimentare cu apă
Prevenirea și reducerea impactului negativ al poluărilor semnificative a apelor (produse de inundaţii), colectarea și utilizarea surplusului de apă, măsurători pentru reducerea riscurilor de inundaţii
Organizarea unor acţiuni de diseminare în teren, ateliere și seminarii și acţiuni de creștere a gradului de conștientizare a populaţiei locale. (Astfel de acţiuni este posibil să nu poată fi sprijinite ca acţiuni de sine stătătoare, ci doar ca părţi ale unor proiecte complexe care contribuie la obiectivul specific).
Pi 6/c: Conservarea, protejarea, promovarea și dezvoltarea patrimoniului natural și cultural
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Elaborarea unor studii, strategii, planuri etc. în domeniul conservării, dezvoltării și utilizării moștenirii culturale/naturale
Instruirea și organizarea unor campanii de creștere a conștientizării cu privire la protecţia, promovarea și dezvoltarea moștenirii naturale și culturale
Îmbunătăţirea stării de conservare a monumentelor și clădirilor care fac parte din moștenirea naturală sau culturală
Conservarea, promovarea și dezvoltarea moștenirii culturale intangibile
Conservarea valorilor naturale
Dezvoltarea, reconstrucţia și promovarea facilităţilor culturale care protejează moștenirea culturală a zonei eligibile
Conservarea și întreţinerea parcurilor naturale și naţionale, rezervelor naturale și altor zone protejate, salvgardarea biodiversităţii
Crearea unor rute tematice, produse și servicii turistice bazate pe moștenirea naturală și culturală
Îmbunătăţirea accesibilităţii la patrimoniul natural și cultural reabilitat - construirea, modernizarea drumurilor și asigurarea accesibilităţii cu bicicleta. (Astfel de acţiuni este posibil să nu poată fi sprijinite ca acţiuni de sine stătătoare, ci doar ca părţi ale unor proiecte complexe care contribuie la obiectivul specific).
Axa prioritară 2: Îmbunătăţirea mobilităţii transfrontaliere durabile și eliminarea blocajelor (Cooperare în domeniul accesibilităţii) - 34,99 mil euro
Pi 7/b: Îmbunătăţirea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare și terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv nodurile multimodale
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Pregătirea unor investiţii specifice: elaborarea de studii, analize, studii de fezabilitate, planuri tehnice, obţinerea autorizaţiilor necesare/certificate/aprobări/licenţe. Pentru investiţiile referitoare la astfel de studii, trebuie să existe o probabilitate mare ca acestea să fie implementate, prin identificarea surselor posibile de finanţare. Ele trebuie să fie de asemenea parte componentă a planurilor strategice privind transportul în zona eligibilă.
Construirea, up-gradarea/modernizarea drumurilor cu impact transfrontalier, furnizând sau îmbunătăţind accesul direct al nodurilor secundare și terţiare la reţeaua centrală sau globală TEN-T și infrastructura conexă (luând în considerare de asemenea îmbunătăţirea condiţiilor și siguranţei bicicliștilor, unde este posibil).
Pi 7/c: Dezvoltarea și îmbunătăţirea sistemelor de transport ecologice (inclusiv cu un nivel redus de zgomot) și cu emisii reduse de carbon, inclusiv transporturile fluviale interne și maritime, porturile, legăturile multimodale și infrastructura aeroportuară pentru promovarea mobilităţii regionale și locale durabile
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Pregătirea unor investiţii particulare: elaborarea de studii, analize, concepte, documentaţie tehnică/design, elaborarea unor recomandări cu privire la obstacolele administrative legale care îngreunează mobilitatea transfrontalieră
Dezvoltarea unui sistem de transport transfrontalier inteligent, a unui sistem de informare pentru pasageri, un program online, e-ticketing, apps mobile, sisteme de tarifare comune
Dezvoltarea și integrarea unor servicii de transport public transfrontalier
Investiţii în infrastructura legată de transportul public (de exemplu, vehicule cu emisii scăzute, autobuze)
Soluţii inovatoare pentru îmbunătăţirea transportului public transfrontalier și reducerea emisiilor legate de transport
Construirea, modernizarea drumurilor, rutelor și benzilor pentru biciclete, prin utilizarea elementelor de infrastructură existente, unde este cazul (de exemplu diguri, drumuri agricole etc.).
Axa prioritară 3: Îmbunătăţirea ocupării forţei de muncă și promovarea mobilităţii forţei de muncă transfrontaliere (Cooperare în domeniul ocupării forţei de muncă) - 55,07 mil euro
Pi 8/b: Susţinerea creșterii eficiente a ocupării forţei de muncă prin dezvoltarea potenţialului endogen ca parte a strategiei teritoriale pentru zonele specifice, inclusiv conversia regiunilor industriale în declin, îmbunătăţirea accesibilităţii și dezvoltarea resurselor naturale și culturale specifice
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Pregătirea unei strategii de dezvoltare integrate şi a unor planuri de acţiune în teritoriile specifice (identificarea potenţialului endogen şi a necesităţilor în ceea ce priveşte infrastructura de dezvoltare cu scopul de a intensifica ocuparea forţei de muncă), pentru a unifica acţiunile planificate
Implementarea unor instruiri și iniţiative de ocupare a forţei de muncă în zonele transfrontaliere, colaborarea transfrontalieră între părţile interesate de pe piaţa forţei de muncă (de exemplu, centre de ocupare a forţei de muncă, instituţii de formare, parteneri sociali şi ONG-uri)
Acţiunile specifice care să faciliteze crearea de produse/servicii locale şi a infrastructurilor conexe, bazate pe potenţialul local
Creșterea ocupării forţei de muncă, prin îmbunătăţirea mediului de afaceri pe baza unor măsuri de dezvoltare integrată
Îmbunătăţirea accesibilităţii transfrontaliere în teritoriile specifice selectate prin construirea, îmbunătăţirea/modernizarea drumurilor cu impact transfrontalier.
Axa prioritară 4: Îmbunătăţirea serviciilor de îngrijire a sănătăţii (Cooperare în domeniul sănătăţii și prevenţiei bolilor) - 57,03 mil euro
Pi 9/a: Investirea în infrastructura medicală și socială, care contribuie la dezvoltarea naţională, regională și locală, reducând inegalităţile în ceea ce privește starea de sănătate, promovând incluziunea socială prin accesul îmbunătăţit la serviciile sociale, culturale și recreative și tranziţia de la serviciile instituţionale la cele comunitare
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Investiţii în domeniul infrastructurii serviciilor de sănătate şi al prevenţiei
Achiziţionarea şi instalarea echipamentelor necesare serviciilor de sănătate, organizarea de instruiri cu privire la utilizarea noilor echipamente de către personal
Acţiuni promoţionale pentru realizarea screening-urilor de sănătate şi a furnizării de informaţii pentru prevenirea și diagnosticarea bolilor cu frecvenţă crescută
Acţiuni cu scopul de îmbunătăţire a accesului grupurilor dezavantajate la infrastructura de sănătate
Schimb de experienţă şi activităţi de consolidare a capacităţilor (cursuri de instruire, conferinţe, stagii)
Dezvoltarea infrastructurii telemedicale şi de e-sănătate pentru diagnostic şi tratament, cu scopul de a realiza un sistem mai bun de informare a pacientului şi pentru a reduce inegalităţile existente în domeniul sănătăţii în ceea ce priveşte accesul la serviciile de sănătate
Axa prioritară 5: Îmbunătăţirea prevenirii riscurilor și gestionării dezastrelor (Cooperare în domeniul prevenirii riscurilor și gestionării dezastrelor) - 9,55 mil euro
Pi 5/b: Promovarea investiţiilor pentru abordarea riscurilor specifice, asigurarea intervenţiei în cazul dezastrelor și dezvoltarea unui sistem de gestionare a dezastrelor
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Stabilirea şi implementarea standardelor armonizate şi a sistemelor pentru o mai bună prognozare şi gestionare a riscurilor naturale şi antropice în zona eligibilă a frontierei
Amenajarea teritoriului în regiunile cu nivel de risc natural ridicat şi mediu
Crearea unor instrumente integrate armonizate destinate prevenirii şi diminuării riscurilor, pentru oferirea unui răspuns comun pentru situaţii de urgenţă
Dezvoltarea la nivel regional a infrastructurii transfrontaliere în domeniul pregătirii pentru situaţii de urgenţă
Schimb de experienţă în domeniul prevenirii şi gestionării eficiente a riscurilor în zona transfrontalieră
Activităţi de sensibilizare orientate spre grupuri specifice
Elaborarea unor hărţi detaliate şi a unor baze de date care indică riscurile naturale şi tehnologice
Achiziţionarea unor vehicule speciale, a echipamentelor şi materialelor pentru serviciile publice de intervenţie de urgentă
Achiziţionarea de echipamente pentru măsurarea/monitorizarea parametrilor de mediu
Stabilirea unor norme/legi şi protocoale comune cu privire la prevenirea riscurilor şi gestionarea situaţiilor de forţă majoră
Axa prioritară 6: Promovarea cooperării transfrontaliere între instituţii și cetăţeni (Cooperarea instituţiilor și comunităţilor) - 4,01 mil euro
Pi 11/b: Consolidarea capacităţii instituţionale a autorităţilor publice și a părţilor interesate și o administraţie publică eficientă prin promovarea cooperării juridice și administrative și a cooperării între cetăţeni și instituţii
Tipurile de acţiuni includ, printre altele:
Analizarea cadrului de reglementate în diferite domenii și propunerea unor soluţii și acţiuni pentru a armoniza reglementările relevante
Iniţiativele care vizează reducerea sarcinilor administrative privitoare la activităţile transfrontaliere ale persoanelor, întreprinderilor și altor organizaţii
Evaluarea nevoilor, identificarea condiţiilor juridice, sociale și economice, precum și a obstacolelor existente în calea furnizării în comun a serviciilor
Elaborarea și introducerea unor modele de cooperare instituţională
Dezvoltarea capacităţii administraţiei publice regionale și locale în vederea facilitării participării mai active la cooperarea transfrontalieră
Consolidarea capacităţii instituţionale și promovarea legislaţiei UE prin cursuri de instruire, acţiuni de diseminare
Activităţi cu accent pe îmbunătăţirea serviciilor transfrontaliere, dezvoltarea unor lucrări de mică amploare și echipament
BENEFICIARI ELIGIBILI
Autorităţi/administraţii locale și judeţene și instituţiile lor
Ministere naţionale și instituţiile lor specializate, birouri regionale ale acestora
Administraţii ale parcurilor naţionale/naturale
Instituţii pentru protecţia mediului
Instituţii de învăţământ superior
Organizaţii neguvernamentale
Asociaţii microregionale
Organizaţii de management al Euroregiunilor
Muzee, biblioteci, teatre
Biserici
Birouri ale patrimoniului cultural
Camere de comerţ
Grupări Europene de Cooperare Teritorială (GECT)
Organizaţii naţionale responsabile pentru dezvoltarea infrastructurii de transport
PROIECTE ELIGIBILE
Acordare de finanţare nerambursabilă (granturi), în mod competitiv, în cadrul unor apeluri publice (licitaţii) de propuneri de proiecte comune de cooperare transfrontalieră;
Criteriile generale şi specifice de selecţie a proiectelor sunt aprobate de către Comitetul de Monitorizare la propunerea Autorităţii de Management (Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene din România). Criteriile minimale de selecţie se referă la cerinţele faţă de aplicanţi: eligibilitate, capacitate administrativă, capacitate tehnică, capacitate financiară;
După evaluare (de către Grupul de Lucru pentru Evaluare) şi selecţie (de către Comitetul de Monitorizare), finanţarea proiectelor se asigură din trei surse:
- FEDR (maxim 85%)
- Contribuţia naţională de la bugetul de stat român (maxim 13%)/contribuţia naţională de la bugetul de stat ungar (maxim 10% sau 15%, funcţie de natura beneficiarului)
- Contribuţia proprie a beneficiarilor români (minim 2%) și/sau a beneficiarilor unguri (minim 5% sau 0).
Astfel, pentru fondurile FEDR se semnează de către Autoritatea de Management un contract de finanţare cu partenerul lider de proiect (desemnat de către beneficiarii proiectului respectiv încă de la depunerea cererii de finanţare). Pentru co- finanţarea naţională, Autoritatea de Management semnează contracte de co- finanţare cu beneficiarul de proiect din România.
MANAGEMENTUL PROGRAMULUI
Proces România Ungaria
MANAGEMENTUL PROGRAMULUI
Autoritate de Management Ministerul Dezvoltării
Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene
Autoritate Naţională Biroul Primului Ministru,
Budapesta
Secretariat Comun
In cadrul Biroului Regional pentru Cooperare
Transfrontalieră Oradea - BRECO
Puncte de Informare Câte un Punct de Informare
în fiecare judeţ din zona eligibilă din Ungaria
MONITORIZARE
Comitetul de Monitorizare
- Responsabil cu monitorizarea implementării programului;
- Număr echilibrat de reprezentanţi din ambele state partenere în program, de la nivel naţional, regional şi local;
- Prezidat de către Autoritatea de Management;
- Comisia Europeană poate participa cu rol consultativ.
CERTIFICARE SI PLĂŢI
Atribuţiile de certificare
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei
Publice şi Fondurilor Europene – Unitatea de Certificare
Unitatea de Plată
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei
Publice şi Fondurilor Europene – Unitatea de Plată
CONTROL FINANCIAR
Controlori de prim nivel - Reprezentanţi din ambele state partenere în program
AUDIT
Autoritatea de Audit Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi, România
Grup de Auditori - Reprezentanţi din ambele state partenere în program;
- Constituit în scopul de a asista Autoritatea de Audit.
STADIU
Programul a fost transmis Comisiei Europene în 22 mai 2015 și a fost aprobat prin Decizia C(2015)9112 a Comisiei Europene în data de 9 decembrie 2015
Comitetul de Monitorizare a fost constituit, iar prima reuniune a acestuia a avut loc în data de 26 mai 2016
Ghidul solicitantului pentru primul apel Proiecte Strategice a fost supus consultării publice (prima rundă) în perioada martie-aprilie 2016, iar runda a doua de consultare publică s-a derulat în cursul lunii iulie 2016
Ghidul solicitantului pentru primul Apel deschis a fost supus consultării publice până la data 20 octombrie 2016
10 Noiembrie 2016 a avut loc Conferinţa de lansare a Programului
24 Noiembrie 2016 a fost organizată cea de-a doua reuniune a Comitetului de Monitorizare
Ghidul pentru al doilea Apel de propuneri de proiecte (pentru proiecte strategice) - aferente priorităţii de investiţii 9/a - investiţii în infrastructura medicală - se află în consultare publică până în data de 3 martie 2017.
Au fost lansate Apeluri de propuneri de proiecte în valoare de 42,989,316 mil euro FEDR (fără componenta de AT), reprezentând un procent de 20,55 % din totalul programului
Urmează a fi lansate în perioada aprilie-mai 2017 alte trei apeluri de propuneri de proiecte, care vizează restul alocării disponibile (aproximativ 141 mil.euro FEDR)
Calendar estimativ de implementare
Decembrie 2016
În cadrul Comitetului de Monitorizare a fost aprobată lansarea pentru finanţarea de activităţi care nu intră sub incidenţa ajutorului de stat, astfel:
În cadrul unui prim Apel deschis pentru propuneri de proiecte
Pi 5/b – prevenirea riscului – alocarea întregii sume
Pi 6/b – investiţii în sectorul apelor – alocarea a 7 milioane de EURO din totalul disponibil
Pi 6/c – patrimoniu natural – alocarea a 7,5 milioane EURO din totalul disponibil
În cadrul unui prim Apel restrâns, dedicat selecţiei de proiecte strategice (FSP)
Pi 7/b – conectivitate / drumuri – alocarea întregii sume
Martie 2017
În cadrul celui de-al doilea Apel deschis pentru propuneri de proiecte
Pi 6/b – Investiţii în sectorul apelor – alocarea a 3.750.000 EURO (diferenţa rămasă din totalul disponibil)
Pi 11/b1 – promovarea cooperării juridice şi administrative şi a cooperării între cetăţeni şi instituţii - alocarea întregii sume
Pi 11/b2 – promovarea cooperării juridice şi administrative şi a cooperării între cetăţeni şi instituţii - alocarea întregii sume
Aprilie 2017
Lansarea pentru finanţarea de activităţi care nu intră sub incidenţa ajutorului de stat, astfel:
În cadrul celui de-al doilea Apel restrâns pentru propuneri de proiecte, dedicat selecţiei de proiecte strategice (FSP)
Pi 9/a – sănătate - alocarea a 45.199.253 EURO din totalul disponibil
Mai 2017
Lansarea pentru finanţarea de activităţi care pot intra sub incidenţa ajutorului de stat, astfel:
• În cadrul celui de-al treilea Apel restrâns pentru propuneri de proiecte, dedicat selecţiei de proiecte strategice (FSP)
Pi 6/c - mediu/patrimoniu natural și cultural – alocarea a 11.815.000 EURO din totalul disponibil
Pi 7/c - transport durabil - alocarea a 11.815.000 EURO din totalul disponibil
Pi 8/b – ocuparea forţei de muncă - alocarea a 11.815.000 EURO din totalul disponibil
• În cadrul celui de-al treilea Apel deschis pentru propuneri de proiecte
Pi 6/c - mediu/patrimoniu natural și cultural – alocarea a
11.162.417 EURO (diferenţa rămasă din totalul disponibil)
Pi 7/c - transport durabil – alocarea a 4.006.167 EURO (diferenţa rămasă din totalul disponibil)
Pi 8/b – ocuparea forţei de muncă – alocarea a 34.995.155 EURO (diferenţa rămasă din totalul disponibil)
Pi 9/a – sănătate – alocarea a 3.280.070 EURO (diferenţa rămasă din totalul disponibil)
Decembrie 2017
În cadrul celui de-al patrulea Apel deschis pentru propuneri de proiecte
Alocarea bugetului FEDR va fi stabilită ulterior, in funcţie de sumele rămase (necontractate)